Hoe schrijf je goede online teksten?

Hoe schrijf je goede online teksten?

Wil jij graag een opvallende website? Met goede en prettig leesbare teksten? Lees dan hier waar je op kunt letten om goede teksten te schrijven.

Content creëren

Teksten schrijven voor websites of social media lijkt simpel. Mensen denken al snel dat als ze brieven kunnen schrijven en kranten lezen, ze ook wel content voor hun website kunnen creëren. Er komt echter veel kijken bij een goede webtekst of post op Facebook!

Doelgroep

Ten eerste dient je tekst interessant te zijn voor je doelgroep. Wat willen zij weten? Een goede tekst geeft antwoord op de vraag die je doelgroep heeft. Dat betekent dus dat jij je doelgroep goed kent. Formuleer (fictief) de vraag waar jij met je tekst antwoord op geeft.

Aanspreken en structuur

Wanneer je je doelgroep goed kent, weet je ook hoe je hen aanspreekt. Van heel formeel en zakelijk tot informeel en luchtig. Is de tekst vooral bedoeld om informatie te geven? Dan is het beter om de tekst een goede structuur te geven en met opsommingen te werken. Gebruik overigens altijd tussenkopjes, want dat maakt je tekst beter leesbaar. En nu we het toch over de structuur van de tekst hebben, maak je alinea’s en zinnen niet te lang. Poeh, deze kan nog nèt!

Optimalisatie

We kunnen er niet omheen: SEO oftewel Search Engine Optimization (zoekwoordenoptimalisatie). Want voordat mensen jouw artikelen of blogs kunnen lezen, moeten ze eerst de weg naar jouw website vinden. Met geoptimaliseerde teksten zorg je ervoor dat jouw teksten gevonden worden door Google of andere zoekmachines. Het liefst sta je natuurlijk op de eerste of tweede pagina van de zoekresultaten.

Binnenkort schrijven we uitvoerig over SEO in een nieuwe blog. Toch willen we je vast een beetje op weg helpen. Om geoptimaliseerde teksten te schrijven, verwerk je een SEO focus zoekterm. Die zoekterm gebruik je een keer of vier, vooral aan het begin en einde van je tekst. Ook heeft je tekst voldoende body nodig. Daarom is een minimum van 300 woorden aan te raden. De content moet wel uniek zijn. Ga dus niet knippen en plakken met stukken tekst.

Zoekwoordenanalyse en Online Marketing

De zoekterm waarmee jij je tekst kunt optimaliseren, komt uit een zoekwoordenanalyse. Met onze zoekwoordenanalyse gaan wij heel gericht op zoek naar zoektermen die jouw doelgroep online gebruikt. Vervolgens worden deze zoektermen in een bepaalde volgorde gezet, waarbij wordt gelet op zoekvolume, concurrentie en moeilijkheidsgraad. Niet alle zoekwoorden lenen zich even goed voor optimalisatie. Soms is optimalisatie niet zinvol omdat de zoektermen te algemeen zijn of te veel concurrentie hebben. Om mensen dan toch de weg naar jouw website te laten vinden, kun je Online Marketing inzetten. Daarmee heb je altijd een goede manier om je doelgroep te bereiken!

Meer tips

Lees ook ons artikel ‘Wat kan ik zelf doen aan mijn vindbaarheid?’ want hierin staan nog meer tips. Je kunt ons natuurlijk ook bellen of mailen; wij helpen je graag verder!